Post-Docs

Dr. Patrick Schreyer

Institut für Erziehungswissenschaft, Schwerpunkt Grundschulpädagogik
Universität Kassel
Fachbereich 01 – Humanwissenschaften
Untere Königsstraße 86
2. Stock, R. 2017
34117 Kassel

Phone: 0561 804-2761
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Journal Articles

Schreyer, P., & Blikstad-Balas, M. (2025). A qualitative–reconstructive investigation of teaching quality through documentary video analysis. School Effectiveness and School Improvement, 36(3), 448–465. https://doi.org/10.1080/09243453.2025.2527739

Schreyer, P., Reichardt, A., & Ingenerf, J. (2025). Aspekte diagnostischer Kompetenz von Grundschullehrkräften im Rechtschreibunterricht – Eine empirische Analyse der Urteilsakkuratheit hinsichtlich der Rechtschreibfehler im (nicht-)integrierten Schreiben. Zeitschrift für Grundschulforschung, 18(1), 105–121. https://doi.org/10.1007/s42278-025-00230-y

Breidenstein, G., Heinzel, F., Schreyer, P., & Tyagunova, T. (2025). Exploring teaching quality from within: A praxeological perspective. Zeitschrift Für Grundschulforschung. https://doi.org/10.1007/s42278-025-00239-3

Schneider, J., Schreyer, P., Kunter, M., & Porzelt, M. (2025). Bereitstellen und Nachnutzen von Unterrichtsvideos: Ein Leitfaden mit Ressourcen für Forschende. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-025-00234-8

Book Chapters

Schreyer, P., Leicht, J., Breidenstein, G., & Heinzel, F. (2025). Fachlichkeit und Interaktionspraxis im Unterricht: Einführende Überlegungen. In J. Leicht, P. Schreyer, G. Breidenstein, & F. Heinzel (Hrsg.), Fachlichkeit und Interaktionspraxis im Unterricht: Ansätze und empirische Perspektiven. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schreyer, P. (2025). Unterrichtsqualität in der Triangulation von quantitativen und qualitativen Zugängen: Kognitive Aktivierung in Ratings und Fallrekonstruktionen. In J. Leicht, P. Schreyer, G. Breidenstein, & F. Heinzel (Hrsg.), Fachlichkeit und Interaktionspraxis im Unterricht: Ansätze und empirische Perspektiven. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schreyer, P. (2023). Multiple Formen der Schüler:in-Schüler:in-Interaktion. Unterschiedliche Perspektiven auf den Umgang und die Nutzung von Impulsen im Unterricht. In A. Bossen, C. Freytag, G. Meister, A. Roch, A. Schnitzer, S. Siebholz, & T. Tyagunova (Hrsg.), Schulische Praktiken unter Beobachtung (S. 91-111). Wiesbaden: Springer.

Schreyer, P., & Blikstad-Balas, M. (2025, 27. April). Using Documentary Video Analysis (DVA) to Qualitatively Reconstruct and Assess Teaching Quality. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „Breaking Out of Silos: Using Classroom Videos for Cross-Disciplinary and Cross-Methodological Examinations of Teaching“]. AERA Annual Meeting 2025, Denver, CO, United States.

Schreyer, P. (2024, 29. Oktober). Aufgabenbearbeitung im Deutsch- und Mathematikunterricht der Primarstufe – Nutzung von Lerngelegenheiten aus Schüler*innenperspektive. Kasseler RInG-Forum Empirische Grundschulforschung, Universität Kassel, Deutschland.

Reichardt, A., & Schreyer, P. (2024, 16. September). Aufgabenbearbeitung zum Rechtschreiben in der Grundschule – Eine videobasierte Untersuchung zum fachlichen Interagieren und zu Passungsverhältnissen im Unterricht. [Konferenzbeitrag]. 25. Symposium Deutschdidaktik, Universität Mainz, Deutschland.

Schreyer, P. (2024, 12. September). Unlocking language through spelling: A learner-centered approach to investigate task-solving in primary schools. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „Intersections of language and learning: Multidisciplinary insights within the research training group INTERFACH“]. BERA Conference 2024 and WERA Focal Meeting, Universität Manchester, Vereinigtes Königreich.

Schreyer, P., & Blikstad-Balas, M. (2024, 24. August). A qualitative–reconstructive investigation of teaching quality through documentary video analysis. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „Breaking out of silos: Using classroom videos for cross-disciplinary and cross-methodological examinations of teaching“]. EARLI Conference 2024 SIG 18, Universität Zypern, Zypern.

Schreyer, P., & Blikstad-Balas, M. (2024, 12. Juni). A qualitative–reconstructive investigation of teaching quality through documentary video analysis. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „Breaking out of silos: Using classroom videos for cross-disciplinary and cross-methodological examinations of teaching“]. QUINT Conference 2024, Universität Oslo, Norwegen.

Schreyer, P. (2024, 20. März). Der Blick hinter die Kulissen: Technologische und methodologische Herausforderungen von Unterrichtsvideos. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „Unterricht auf Wiedergabe: Forschungs- und Nachnutzungspotenziale von Videodaten in der Unterrichtsforschung“]. GEBF 11, Universität Potsdam, Deutschland.

Schreyer, P. (2023, 28. September). Fachbezogene Unterschiede in der Aufgabenbearbeitung: Eine vergleichende Untersuchung im Deutsch- und Mathematikunterricht. [Konferenzbeitrag im Rahmen der Special Interest Group „Die interaktive Konstitution fachbezogener Lernprozesse. Praxeologische Perspektiven auf den Mathematik-, Deutsch- und Sachunterricht in der Grundschule“]. 31. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Universität Siegen, Deutschland.

Schreyer, P., & Tyagunova, T. (2023, 25. August). The relationship between teachers’ instruction practices and students’ learning practices: The perspectives of documentary method and ethnomethodology. [Konferenzbeitrag im Rahmen des Symposiums „The classroom interaction order and the challenge of subject-related teaching and learning“]. ECER 2023, University of Glasgow, Schottland.

Schreyer, P. (2023, 1. Juni). Exploring student-centered approaches to measuring cognitive activation in classroom: A multi-camera video analysis of a third-grade mathematics lesson. [Konferenzbeitrag]. QUINT Conference 2023, Helsinki, Finnland.

Schreyer, P. (2025, 11. März). Verknüpfung von Perspektiven: Triangulation in der Analyse von Unterrichtsvideos. PROM3THEUS-Tagung 2025, Frankfurt.

Heinzel, F., & Schreyer, P. (2023, 20. Oktober). Schüler*innenzentriert und aufgabenorientiert: Eine relationale Perspektive auf Unterrichtsqualität. Tagung der Arbeitsgemeinschaft Kasuistik in der Lehrer_innenbildung, Zürich, Schweiz.

Portrait Schreyer
Foto: Uni Halle | Markus Scholz

Dr. Tanya Tyagunova

Zentrum für Schul- und Bildungsforschung 
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Philosophische Fakultät III
Franckeplatz 1, Haus 31
06110 Halle (Saale)

Phone: 0345 55-23897
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Learning practices in primary school

The research project aims to empirically examine subject-specific learning through observation and detailed analysis of classroom interaction. The analytical focus is on the relationship between formal interaction structures and the subject- and content-related aspects of learning, with a specific focus on students’ everyday learning practices in the classroom. The research is guided by a praxeological understanding of learning as an ongoing interactive process situated within the interrelationships between individuals, their activities and their immediate material environment and is linked to the idea of change, specifically changes in participation in activities and in shared understanding of relevant learning content within these activities. Based on this understanding, the project pursues three interrelated sub-goals: (1) reconstruction of the learning trajectories of individual students; (2) analysis of the connection between students’ learning trajectories and the development of the subject matter content during a lesson, and (3) investigation of the role of explanation and argumentation practices as resources for learning-related changes. The theoretical and analytical tools of ethnomethodological conversation analysis are used to operationalise the underlying concept of learning.

Tyagunova, T., & Raggl, A. (2023). Didaktische Formatierungen ‚selbständiger‘ Lernprozesse im ‚individualisierten‘ Unterricht. Zur Vereindeutigung und Stabilisierung schulischen Wissens. Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG), 16(1), 135–152. DOI: 10.1007/s42278-022-00159-6

Tyagunova, T. & Breidenstein, G. (2023). Instructional touch: The organisation of a close and closed interaction space for individualised instruction in ‘open classrooms’. Learning, Culture and Social Interaction, 42, 100752 [open access]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100752

Foto: Uni Halle | Markus Scholz