PhD Students
Stellenausschreibungen
Zum 01.01.2022 sind an den beteiligten Universitäten in Halle und Kassel je sechs Stellen als wissenschaftliche Mitarbeiter:innen (m-w-d) in Teilzeit (65%, 3 Jahre) zur Durchführung eines eigenen Promotionsprojektes ausgeschrieben.
Die Bewerbungsfrist endet am 01.10.2021. Die Bewerbungsgespräche werden in der 43. KW und voraussichtlich in Präsenz stattfinden.
Am 26./27.08.2021 findet für alle Interessierten ein Workshop für Bewerber:innen statt.
Ann-Christin Beforth
Quality Characteristics of Interactions during „Mathematical Conversations“ in Plenum
The project focuses on „Mathematical Conversations“ in primary school lessons, which take place in the interaction in the class plenum between teacher and students. Of particular interest is how the professional discussion takes place in these interactions and how the teacher influences them. As a result, the interplay of interaction design and subject-specific quality in „Mathematical Conversations“ emerges as an area of investigation.
A look at the current research shows that there are hardly any results about a coherent view of conversation and subject content in „Mathematical Conversations“ in plenum in (elementary school) mathematics classes. With the question of the extent to which subject-specific quality is evident in mathematical conversations in plenum and which quality characteristics these exhibit, plenum situations are to be specifically examined and analysed with regard to typical interaction patterns.
The data analysis is based on videotaped primary school mathematics lessons, in which plenum situations with „Mathematical Conversations“ are first identified. Subsequently, these will be analysed with regard to interaction patterns and subject-specific depth of engagement with the content, so that indicators for subject-specific quality of interactions in „Mathematical Conversations“ can be identified. Finally, a first formulation of quality characteristics of interactions in „Mathematical Conversations“ in plenum is aimed at.
Studium und Abschluss:
2017 – 2021: Studium Grundschullehramt mit den Fächern Mathematik, Germanistik und Sachunterricht (an der Universität Kassel)
Berufstätigkeit
seit 02/2022: wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Kassel im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“
2021 Mitarbeiterin in der Technischen Elementarbildung (Sachunterricht) der Universität Kassel
2021 -2022 Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der AG Didaktik der Mathematik mit dem Schwerpunkt Primarstufe
2020 studentische Hilfskraft in der AG Didaktik der Mathematik mit dem Schwerpunkt Primarstufe
2019 – 2021 studentische Hilfskraft in der Technischen Elementarbildung (Sachunterricht) der Universität Kassel
2018 – 2020 Arbeit an einer Grundschule im Landkreis Kassel als Schulassistenz
Simay Birce Cirit
Language-Inclusive Subject Teaching Practices in the Context of Multilingualism: Insights from Primary School Language Support Models in Germany
As in many European countries, language support models are offered in German primary schools for learners with insufficient language skills. However, due to strong focus on teaching German intensively for a short-term and neglect of teaching other subjects, learning problems tend to appear in other subject areas after transition to mainstream classes. A review of the literature shows that few studies have been able to draw on systematic research into language-inclusive teaching in Germany. The purpose of this study is to compare and provide research-based knowledge on strengths and weaknesses of language support models in terms of promoting language inclusiveness in subject lessons. The study employs qualitative case study method with a comparative design. To understand how language and subject teaching are integrated in different language support models, classroom observations will be made in mathematics and German lessons and follow-up interviews will be conducted with class teachers. Based on the results of the qualitative study, a standardized observation scale will be developed to identify language inclusiveness in multilingual classroom settings. The observation scale will be then tested on video studies.
Studium und Abschlüsse:
seit 01/2022 Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“
2019-2021 Studium M.A, internationales Joint-Degree-Masterprogramm in Soziolinguistik und Mehrsprachigkeit – Vytautas Magnus Universität, Johannes Gutenberg Universität-Mainz, Stockholm Universität
2017 Auslandssemester – Johann Wolfgang von Goethe Universität, Frankfurt
2014-2018 Studium Lehramt Englisch – Istanbul Universität
Berufstätigkeit:
Seit 2022 wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Kassel, DFG- Graduiertenkolleg “Fachlichkeit und Interaktionspraxis im Grundschulunterricht”
2018-2019 Englisch Lehrerin an der Grundschule – Canakkale/Türkei
2017-2018 Lehrpraktikum – Vefa Gymnasium, Istanbul/Türkei
2017-2018 Praktikum als Lehrassistentin – YDS Academy , Istanbul/Türkei
Auszeichnungen:
2021 Preis für aktive Teilnahme an wissenschaftlichen und künstlerischen Aktivitäten innerhalb der Universität und darüber hinaus – Vytautas Magnus University
2021 Intermedix Lietuva, Stipendium für hervorragende Studienergebnisse – Vytautas Magnus University
Er, Simay Birce (2021). Review: Kagan, Olga, Carreira, Maria M., & Hitchins Chik, Claire (Eds.) The Routledge handbook of heritage language education: From innovation to program building. Francis E-JournALL, EuroAmerican Journal of Applied Linguistics and Languages, 8(1), 87–92. http://doi.org/10.21283/2376905X.13.234
Alexandra Dannenberg
Teachers interacting with students with different first languages in primary school mathematics
Learners with another first language than
the language of instruction frequently show lower mathematics achievement than
students whose first language is the language of instruction. I consult
literature from two disciplines that investigate this problem: research on
mathematics didactics determines linguistic demands of learning mathematics
while research on multilingual learners’ general academic success emphasizes
the connection to social power relations and the role of teacher-student
interactions. I attempt to combine both perspectives with a focus on classroom
practices that I conceptualize as situated and only partially rational. Using
an ethnographic research design, I investigate how teachers interact with
linguistically diverse learners in primary school mathematics and how
differences are produced in the process. Based on participatory observations of
mathematics lessons at four primary schools, observation protocols were written
and are currently analyzed using methods oriented at Grounded Theory.
Studium und Abschlüsse:
Seit 2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
2021 – 2022: 1. Sem. M.A. Empirische Bildungsforschung an der Universität Kassel
2017 – 2021: Studium des Grundschullehramts (Mathe, Deutsch, Sachunterricht) an der Universität Kassel, Abschluss: 1. Staatsexamen
Examensarbeit „Zur Entwicklung des Einflusses des Migrationshintergrundes auf die Deutschnote an der Offenen Schule Waldau. Eine empirische Studie.“
2013 – 2017: Studium B.Sc. Biologische Diversität und Ökologie an der Universität Göttingen
Berufstätigkeit:
2020 – 2022: wissenschaftliche Hilfskraft am Wissenschaftlichen Zentrum für Informationstechnik-Gestaltung (ITeG) in den Projekten AnEkA, Nudger und datenschutzgerechte Videokonferenzsysteme für hessische Schulen
2019 – 2022: Tutorin am Institut für Mathematik bei den Veranstaltungen Arithmetik & Geometrie I und II
2019 – 2021: wissenschaftliche Hilfskraft am Institut für Mathematik im Projekt PRONET
2018 – 2020: wissenschaftliche Hilfskraft am Zentrum für Lehrerbildung im Projekt Psychosoziale Basiskompetenzen für den Lehrerberuf
2023: EERA ERC’s Best Paper Award for the Paper Categorizing Math Problems as ‚Easy‘ and ‚Difficult‘ – An Elementary School Mathematics Teacher’s Interaction with a Newly Arrived Student Analyzed in Two Steps
Dana Kirch
Rechtschreibung
The professional knowledge of teachers for German language is increasingly becoming the focus of empirical research efforts. Despite this, the systematic assessment of professional knowledge in the field of German language teaching is still in its infancy. In this dissertation project, a vignette test assessing the professional knowledge of teachers in the field of teaching spelling, will be developed and validated. For this purpose, a video vignette-based survey instrument with an open response format is designed. The video clips show typical classroom situations in primary spelling lessons. The teachers participating in the video study are asked to discuss and analyze these clips. The situational nature of video vignettes seems to be particularly suitable for recording teachers’ reflective and action-related competencies in addition to content knowledge and pedagogical content knowledge. Since there are only a few studies on the teaching quality in German lessons oriented towards subject didactics, another concern of the project is to take a closer look at characteristics of (subject-specific) teaching quality in spelling lessons and to operationalize them for video-based recording.
seit 01/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“
2021: Wissenschaftliche Hilfskraft an der Professur “Schriftspracherwerb unter den Bedingungen von Heterogenität” der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg (Mitarbeit im Forschungsprojekt “Lernaufgaben im differenzsensiblen Schriftsprachunterricht (Ladiff)“)
2020-2021: Studentische Hilfskraft an der Professur für Grundschuldidaktik Deutsch der Universität Leipzig (Mitarbeit im Forschungsprojekt “Professionelle Kompetenzen und Unterrichtshandeln von Primarlehrpersonen im Lernbereich Rechtschreiben“ (Profess-R))
2015-2021: Studium Lehramt Sonderpädagogik an der Universität Leipzig (Förderschwerpunkte Sprache & Lernen, Fach Grundschuldidaktiken)
- Wissenschaftliche Abschlussarbeit: »Elterngestützte Wortschatzerweiterung für simultan bilinguale Schülerinnen und Schüler unter Einbezug der Erstsprachen«
Olivia Kleinfeld
Thomas Kleinfeld
Practices of pedagogical diagnostics in elementary schools
This project is set to follow the unfolding of pedagogical diagnostics in the field of elementary schools with a main focus on German classes. Using participant obersvations I want to describe phenomenons of diagnostical practices in everyday school life: What is diagnostic in this specific field? How is it enacted? My approach is rooted in a praxeographic view on the matter (see Mol 2002). The study is situated in a field of tension between claims about what pedagogical diagnostics should offer for better learning achievements in competence-oriented lessons (to this date the primary approach in germany) and the complex reality of actual performed lessons. I want to approach the didactical fear of an existing gap by focusing on the situated and lived reality in a practical way rather than examing motives and perspectives of participants.
seit 01/2022: Kollegiat im DFG-Graduiertenkolleg “Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule”
09/2021: Master of Arts Schwerpunkt Kultursoziologie mit der Arbeit: „Notengebung unter Zeitdruck – Eine qualitative Analyse von Aushandlungssituationen mündlicher Hochschulprüfungen“
05/2021: Geburt meines zweiten Kindes
10/2017-09/2021: Studium Kulturwissenschaften Universität Leipzig
10/2017: Geburt meines ersten Kindes
09/2017: Bachelor of Arts Medien- und Kommunikationswissenschaften mit der Arbeit: „Facebook Gruppen als Ort praktischer Aushandlungsprozesse. Eine qualitative Analyse studentischer Interaktionen zur Prüfungsvorbereitung“
11/2016-12/2018: wissenschaftliche Hilfskraft der DFG-Forschergruppe “Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem” im Zentralprojekt bei Prof. Dr. Werner Helsper und Prof. Dr. Heinz-Hermann Krüger und im Teilprojekt III bei Prof. Dr. Georg Breidenstein
seit 01/2016: Mitarbeit im eigenfinanzierten Pilotprojekt: „Universitäre Prüfungspraktiken“ (Arbeitstitel) mit Dr. Tanya Tyagunova & Olivia Kleinfeld
06/2015-10/2020: wissenschaftliche Hilfskraft am Zentrum für Schul- und Bildungsforschung in verschiedenen Bereichen bei u.a. Dr. Maja S. Maier, Dr. Jasmin Lüdemann, Dr. Katrin Kotzyba und Dr. Ulrike Deppe
10/2012-09/2017: Studium Kommunikationswissenschaften (90 LP) und Philosophie (90 LP) Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
10/2011-09/2012: Studium Medientechnik HTWK Leipzig
08/2010-08/2011: Zivildienst
08/2008-06/2010: Ausbildung mit Abschluss: “Staatlich geprüfter Gestaltungstechnischer Assistent – Schwerpunkt Grafik” Gutenbergschule Leipzig
Amelie Krug
On the situational production of difference and commonality in heterogeneous learning groups in primary school German lessons
The dialectical relationship between commonality and difference (or sameness/individuality) shapes primary school teaching for a heterogeneous student body and constitutes a central challenge to the development of inclusive teaching, especially regarding the development of inclusive subject-didactic approaches.
Difference(s) and commonality(ies) do not simply exist in the classroom, but are produced, stabilized, and transformed in social practices and associated interactive attributions of characteristics as well as forms of addressing in specific orders.
In this research project, the interactive implementation of lessons will be related to the subject dimension of inclusive German lessons. The aim is to examine how difference(s) are processed or (re-)produced in pedagogical practices by means of recognition, and how opportunities for participation are established or restricted – and negotiated in relation to the subject matter. The focus lies on how the subject of German lessons, explicitly spelling, becomes a normative frame of reference in the process.
Studium und Abschlüsse:
seit 03/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
2010-2016: Master-Studium an der Georg-August-Universität Göttingen. Abschluss M.A. Soziologie, (Ethnologie)
2007-2010: Bachelor-Studium an der Universität Kassel. Abschluss B.A. Soziologie, (Germanistik)
Berufstätigkeit:
2019-2022: Lehrkraft für besondere Aufgaben am Lehrstuhl Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Grundschulpädagogik der Universität Kassel (Prof. Dr. Friederike Heinzel)
2019-2020: Pädagogische Mitarbeiterin an der Grundschule am Wall, Hann. Münden
2012-2013: & 2016 Studentische Hilfskraft in der Abteilung Ethik und Geschichte der Medizin der Georg-August-Universität Göttingen
2011-2012: Studentische Hilfskraft am Pädagogischen Seminar der Georg-August-Universität Göttingen. DFG-Projekt: Bedingungen und Förderung der Diagnose von Fehlvorstellungen im Tutoring.
2008-2009: Studentische Hilfskraft am International Center for Higher Education Research (INCHER), Universität Kassel
Lisa Mehmel
Interactions between Teachers, Students, and Subject Matter when Considering a Literary Work with a High Degree of Polyvalence
The teacher’s management of conversations in class has already been investigated early in conversation analysis studies. These studies illustrated that a task-solution pattern which is implicitly based on the fact that the teacher already knows the solution to the task, and that the students try to figure it out, dominates classroom discussion. This pattern, which aims at developing a ‘correct’ solution, already indicates difficulties within the context of the here focussed literary texts, since the central characteristic of these texts is to allow, even demand, several (diverse) interpretations and approaches to the text. Accordingly, classifying the learners’ contributions into ‘right’ and ‘wrong’ does not seem possible without more ado.
Within this doctoral thesis, it would be necessary to investigate and identify the interaction patterns as well as moderation-, management-, and support procedures in conversations about the subject matter when dealing with ambiguous literary texts. Particularly in the field of German didactics, there are only a few studies that focus on how lessons are precisely structured with regard to the interactive development of the subject matter when considering a literary work with a high degree of polyvalence.
Studium & Abschlüsse:
Seit 04/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
08/2018 – 12/2018: Auslandssemester an der National University of Ireland, Galway (NUIG)
10/2015 – 12/2021: Studium des Lehramts an Gymnasien (Englisch & Deutsch) an der Universität Kassel, Erstes Staatsexamen (1,0)
Berufstätigkeit:
03/2021 – 06/2021: Mitarbeiterin im Rahmen der Schülerbetreuung im Distanzlernen (Englischunterricht der Klassenstufe 9) an der Wilhelm-Leuschner-Schule Niestetal
10/2020 – 02/2022: Vertretungskraft an der Wilhelm-Leuschner-Schule Niestetal
11/2019 – 03/2022: Studentische Hilfskraft im Fachgebiet Empirische Unterrichtsforschung der Universität Kassel, Mitarbeit im Projekt MOVIE (Modellierungsaktivitäten im Mathematikunterricht anhand von Videofällen vergleichen)
08/2019 – April 2020: Nachmittagsbetreuung im Bereich Englischförderunterricht (Klassenstufen 6 – 9) an der Rhenanus-Schule Bad Sooden-Allendorf
02/2019 – 06/2019: Vertretungskraft an der Rhenanus-Schule Bad Sooden-Allendorf
04/2018 – 03/2022: Tutorin am Institut für Germanistik der Universität Kassel, Schwerpunkt Literaturdidaktik und –wissenschaft
Sandra Parsch
Practices of interaction with arithmetic tools in the classroom of the school entrance phase
In the classroom, interaction represents the space in which teaching and learning take place. Not only human actors shape everyday teaching practice, but also objects are involved in interactions and can significantly influence and co-determine their emergence. In this sense, they are to be understood as material actors that offer interpretation and action to human participants in interaction.
The research project takes up this perspective. It is dedicated to the observation and description of interactions in elementary school mathematics lessons with a focus on the integration of arithmetic tools. In doing so, not only a technical, mathematical-didactical perspective on everyday classroom activities is taken. It is asked how organizational procedures and subject-specific practices are mutually dependent.
The examination of arithmetic tools is a particularly exciting topic. They provide children with fundamental insights into abstract mathematical number and task relationships and structures that would otherwise be difficult to grasp. However, a mathematically sound understanding does not result from merely acting with the materials, but requires conscious handling and interaction with them.
By opening up the view on subject-related and organizational teaching processes in the classroom, it can become visible how this sensitive subject of using arithmetic tools is embedded in the structural conditions of the institution school and which practices of handling and use have become established.
Seit 04/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“
2018 – 2022: wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Mathematik- und Mediendidaktik am Institut für Schulpädagogik und Grundschuldidaktik der Martin-Luther-Universität Halle Wittenberg
2012 – 2017: Studium des Lehramtes an Grundschulen an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Julia Michelle Schröder
Studium und Abschlüsse:
Seit 08/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
01/2021 – 07/2022: Vorbereitungsdienst am Studienseminar Westerburg (Rheinland-Pfalz), 2. Staatsprüfung für das Lehramt an Grundschulen
08/2018 – 10/2020: Master of Education (Grundschulbildung; im Dezember 2020 als 1. Staatsprüfung für das Lehramt an Grundschulen anerkannt, Masterurkunde erhalten im Januar 2022)
08/2018 – 08/2020: Zertifikat „Sprachbildung und DaFZ (Deutsch als Zweit- und Fremdsprache)“ an der Universität Koblenz-Landau
10/2016 – 12/2019: Bachelor of Education (Bildungswissenschaften, Grundschulbildung, Deutsch, Wirtschaft und Arbeit) an der Universität Koblenz-Landau
Berufliche Tätigkeiten:
09/2020 – 12/2022: Schulwärts-Stipendium des Goethe-Instituts, Zagreb (Kroatien)
08/2019 – 08/2020: Vertretungslehrkraft an der St. Peter Grundschule Andernach
11/2016 – 04/2019: Förderlehrkraft im Bereich Deutsch als Zweitsprache und mathematische Förderung im mehrsprachigen Kontext (Grundschule Winningen)
08/2014 – 08/2015: Freiwilliges Soziales Jahr an der Grundschule Bogenstraße (Solingen)
(Praktika, Ferienbetreuung und Tätigkeiten als Integrationskraft, pädagogische Ergänzungskraft und Reiseleitung sowie kleinere Tätigkeiten wurden ausgespart)
Emine Shaka
Interaction design in “helping situations”
The project focuses on “helping situations” which take place in maths lessons in primary school and can be observed in teacher-student interaction. Those situations are initiated either by the learner who requests assistance or by the teacher who gives unsolicited help. Furthermore, “helping situations” contain a mathematical subject matter and are characterized by professional support which is provided by the teacher. In order to effectively promote the students’ learning process, it seems apparent that the aid needs to be individualized. Therefore, adaptivity and cognitive activation as well as their potential significance for professional quality in “helping situations” constitute the object of research. So far, these situations have been insufficiently explored. Pursuing the research question in how far professional quality is embedded in “helping situations”, those specific teacher-student interactions are going to be analysed so that their typical patterns can be delineated. For this, videotaped maths lessons in primary school are used. As a first step, “helping situations” are going to be identified. Afterwards, the extracted sequences will be evaluated in regard to cognitive activation, adaptivity and mathematical depth so that indicators for professional quality can be derived.
Studium und Abschlüsse:
seit 04/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
2017 – 2021: Studium Lehramt an Grundschulen an der Universität Kassel
- Abschluss: Erste Staatsprüfung für das Lehramt an Grundschulen in den Fächern Deutsch, Mathematik und Englisch
Berufliche Tätigkeiten:
seit 09/2020: Vertretungslehrerin im Rahmen der Verlässlichen Schule (VSS)
2019 – 2022: Tutorin im Teilstudiengang Mathematik des Lehramts an Grundschulen an der Universität Kassel
2019 – 2022: Nachhilfelehrerin für Lernende der 1. bis 10. Klasse in den Fächern Deutsch, Mathematik und Englisch
Auszeichnungen:
2021: Auszeichnung mit dem Ernst Ulrich von Weizsäcker-Preis 2021 für die Wissenschaftliche Hausarbeit zum Thema Lösungswerkzeuge von Erstklässler*innen bei Additions- und Subtraktionsaufgaben
Shaka, E. (2022). Lösungswerkzeuge von Erstklässler*innen bei Additions- und Subtraktionsaufgaben. Kassel: kassel university press. doi:10.17170/kobra-202204065985
Elisa Wagner
Muster und Strukturen im Mathematikunterricht – Eine qualitative Studie zur Verbalisierung
mathematischer Gedanken von Schüler:innen der Grundschule und Sekundarstufe
Werden Muster und Strukturen als zentraler Gegenstand des Mathematikunterrichts eingeführt, lassen diese vielfältige Möglichkeiten zum gemeinsamen Bearbeiten von Aufgaben zu (vgl. Hirt & Wälti 2011). Entscheidend ist dabei, dass sich Schüler:innen darüber austauschen, was sie und was andere in Mustern sehen (vgl. Gysin 2013). Im Dissertationsprojekt „Muster und Strukturen im Mathematikunterricht – Eine qualitative Studie zur Verbalisierung mathematischer Gedanken von Schüler:innen der Grundschule und Sekundarstufe“ werden die Momente des Austausches der Schüler:innen über die Muster und Strukturen in Strukturierten Päckchen untersucht. Dafür wurden „natürliche Unterrichtssettings“ generiert, in denen die Lehrkraft die substantielle Lernumgebung der Strukturierten Päckchen einführt, diese durch Schüler:innen bearbeitet und anschließend ausgewählt präsentiert werden. Dabei wurden die Schüler:innen in Partner:innen- und Gruppenarbeitsphasen videographiert.
Seit September 2023 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Martin Luther Universität Halle im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule
Seit September 2018 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur Grundschulpädagogik/Mathematik der TU Dresden
2017 – 2018 Lehrerin an der Regelschule „Unter den Dornburger Schlössern“ in Dorndorf
2017 1. Staatsexamen für das Lehramt an Regelschulen für die Fächer Deutsch und Mathematik an der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Seit 2018 Doing Mathematics. Substantielle Lernumgebungen im Grundschulunterricht.
https://tu-dresden.de/zlsb/die-einrichtung/graduiertenforum/slu
Beier, F. / Wagner, E. / Wendt, M. / Stern, J. (2023, in Druck). Lernumgebungen für Rechenschwache bis Hochbegabte? Eine videografische Studie zur Konstitution fachlicher Partizipationsmodi in Substanziellen Lernumgebungen. In: Wilm, Gianna et al (Hrsg.). Videographische Forschung zu inklusivem Unterricht: erziehungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven (Arbeitstitel). Klinkhardt Verlag.
Wagner, E. (2023). Muster gemeinsam entdecken – Austauschprozesse von Schüler:innen in Partner:innen- und Gruppenarbeitsphasen. In: Steinweg, A. (Hrsg.) Grundlegende Kompetenzen sichern: Lernende und Lehrende im Blick. Tagungsband des AK Grundschule in der GDM 2023. Bamberg: University of Bamberg Press.
Wagner, E & Wendt, M. (2023). Die Bedeutung der Eröffnungsphasen für die Bearbeitung von substantiellen Lernumgebungen. In: Beiträge zum Mathematikunterricht: 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM – Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.
Beier, F. & Wagner, E. (2022). Praktische Theorie. Verknüpfung autonomer Praxiserfahrungen und wissenschaftlicher Diskurse zum Thema „Rechenschwäche“. PFLB – Praxis Forschung Lehrer*innen Bildung – Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung, 4(3), 198–212.
Beier, F. / Wyßuwa, F. / Wagner, E. (2020), Fallinterpretationen zwischen Theorie- und Anwendungsbezug. Zum praktischen Nutzen wissenschaftlicher Erkenntnis am Beispiel der qualitativen Kurs- und Unterrichtsforschung. In: Debatte. Beiträge zur Erwachsenenbildung. 3.Jg, Heft 1.
Wagner, E. (2020). Lösungsverhalten und Fehlertypen von Grundschüler*innen bei Strukturierten Päckchen. In: Gesellschaft für Didaktik der Mathematik: https://eldorado.tu-dortmund.de/handle/2003/39726
Die Bedeutung der Eröffnungsphasen für die Bearbeitung von substantiellen Lernumgebungen. (56. Jahrestagung der Gesellschaft für Mathematikdidaktik in Frankfurt)
Praktische Theorie – Zur Verknüpfung autonomer Praxiserfahrungen und wissenschaftlicher Diskurse (Beratung und Supervision in der Bildung von Lehrer*innen, Tagung, Bielefeld, 2021, angenommen) (gemeinsam mit Frank Beier)
Kinder Mathematik betreiben lassen – Was leistet eine qualitative Interventionsstudie? (11. ZSM Nachwuchsforschungstagung, Magdeburg, 2019) (gemeinsam mit Frank Beier)
Rebekka Will
Interaction based on the textbook in primary school mathematics classes
Mathematics textbooks worldwide represent the potentially implemented curriculum, the i.e., intermediate stage between the expectations for teaching and their implementation in situational execution and interaction. While various studies have adressed their theoretical use and consequences, there is little research on their practical use. In this desideratum, my project will pursue the goal of generating theory on interaction using textbooks (also digital). This involves participatory observation and videotaping of classroom scenes. The findings of the resulting interpretations are seen as a basis for approaches to practical changes in terms of textbooks and their use. As relevant aspects, the observed functions of textbooks will be defined and the communication and interaction with and through them will be conceptualised. Based on comparisons between expectations and practical use, the study also asks about the tension between mathematics didactic quality demands on the textbooks and their situational implementation. The usage of videography for data collection seems appropriate due to the (partly non-verbal) complexity of the subject matter, although not exclusively.
Seit 02/2022: Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg „Fachlichkeit und Interaktionspraxis in der Grundschule“ (INTERFACH)
2019-2020: Mutterschutz und Elternzeit
2019-2021: Vorbereitungsdienst und anschließende Anstellung an der Paul-Klee-Grundschule, Berlin, 2. Staatsexamen
2018: Vertretungslehrerin an der Wolfgang-Borchert-Grundschule, Halle
2017: Schulwärts-Stipendium des Goethe-Instituts, Irbid, Jordanien
2016-2018: Montessori-Diplomkurs
2013-2018: Stipendiatin der Friedrich-Ebert-Stiftung
2012-2018: Studium des Lehramts an Grundschulen (Mathematik, Deutsch, Gestalten, Ev. Religion), MLU Halle 1. Staatsexamen
2012: Demi Pair in Quito, Ecuador
2011/12: Childcare Course, Drogheda Institute of Further Education, Irland